Dezvoltare Personală, Psihologie

Explorând Procesul de Învățare: Cum Funcționează

Învățarea este o călătorie unică pentru fiecare dintre noi, implicând achiziționarea de cunoștințe, comportamente și informații noi. Fiecare individ are propriul său stil de învățare: unii preferă să scrie, alții să repete cu voce tare, iar unii se învață mai bine prin exemple sau scheme.

Conform psihologiei cognitive, procesele mentale precum memoria și atenția funcționează în limitele lor, iar pentru a economisi resurse, mintea noastră adesea automatizează anumite procese și informații pe care le utilizăm frecvent.

Există două categorii principale de învățare: non-asociativă și asociativă. În învățarea non-asociativă, răspunsul nostru la un stimul poate scădea (habituație) sau crește (sensibilizare) în funcție de experiență. Deși simple, aceste forme de învățare sunt esențiale și sunt prezente la toate nivelurile de complexitate a vieții. În învățarea asociativă, învățăm relațiile dintre evenimente. Există două tipuri principale: condiționarea clasică, unde asociem două evenimente, și condiționarea instrumentală, unde învățăm prin asocieri între răspunsuri și consecințe.

Un alt tip de învățare este cel observațional, unde memoria și cogniția sunt esențiale. Acest tip de învățare depășește simpla asociere de idei și necesită procese cognitive mai complexe. Insă indiferent de tipul de învățare, procesul de reprezentare joacă un rol central. Acesta ne permite să transformăm informațiile în cunoștințe și abilități, și este crucial în devenirea experților în diferite domenii.

În concluzie, învățarea este despre capacitatea noastră de a reprezenta și opera cu informațiile și experiențele noastre. Pe măsură ce învățăm și ne dezvoltăm, procesul de reprezentare ne ajută să navigăm prin lumea noastră și să creștem în cunoștințe și înțelegere.

Referințe bibliografice:

Johnson, S. (1998). What’s in a representation, why do we care, and what does it mean? Examining evidence from psychology. Automation in Construction, 8, 15-24. doi:doi.org/10.1016/S0926-5805(98)00062-4

Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W. A. (2009). Atkinson & Hilgard’s Introduction to Psychology, 15th Edition (15 ed.). Cengage Learning EMEA

                           

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *